Dhaka - de stad die nooit slaapt - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Erik Berghuis - WaarBenJij.nu Dhaka - de stad die nooit slaapt - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Erik Berghuis - WaarBenJij.nu

Dhaka - de stad die nooit slaapt

Blijf op de hoogte en volg Erik

25 Augustus 2016 | Bangladesh, Dhaka

Hallo allemaal,

Alweer een maand in Bangladesh. Nog steeds zijn de veiligheidsmaatregelen aanwezig. Nog steeds vliegen er dagelijks politiehelikopters over de stad en zie je nog veel politietroepen op straat.
Dhaka is één groot mierennest. De grote wegen (lees: soms met 5 à 6 rijstroken per richting) staan grotendeels van ’s morgens 7 uur tot na middernacht vast. Rond deze straten hangt dan ook vaak een wolk aan smog. Verkeersborden zijn hier schaars, want niemand volgt de borden op. Ook verkeerslichten worden niet opgevolgd, mits er politie is. Kortom dikke chaos in de stad.

Weinig toeristen komen naar Bangladesh. De locals zijn dan ook supergastvrij voor je. En iedereen wil met je op de foto. Een blank wezen met blauwe ogen zien ze immers niet zo vaak. Dit zijn niet alleen normale mensen maar ook mensen van de pers die graag foto’s van je maken en vervolgens gebruiken.

De laatste paar weken is het duidelijk dat het moessonperiode is. Het regent hier soms de hele dag, of we hebben extreem heftig onweer. Elke dag is het tussen de 33 en 36 graden en is het alleen uit te houden wanneer de A/C werkt. Gister (24 augustus) was er een heftige aardbeving in Myanmar, ruim 400 kilometer hier vandaan. Hier in Dhaka hebben we de aardbeving ook eventjes gevoeld.

Veel van de stad heb ik nog niet gezien. Vorige week ben ik naar een nationale herdenking geweest van ‘Father of Nation’ (foto’s staat op Facebook). We zijn toen ook naar een fort en een paleis geweest. Veel meer bezienswaardigheden heeft Dhaka niet. Daarvoor zal ik buiten de stad moeten zijn. In september ben ik een aantal dagen vrij en zal dan het land ingaan.

De afgelopen periode heb ik een punjabi en paijama gekocht. Wat de regionale kleding is voor Bangladesh en India. Die foto’s zal ik jullie besparen ;)

In de komende weken ben ik erg druk met m’n onderzoek en met World Car-free Day. Dit wordt op 22 september in veel landen gevierd (m.u.v. veel Europese landen).

Zie jullie later,
Erik

  • 16 Oktober 2016 - 08:55

    Alinda:

    Hey Erik,

    Leuk om je verhalen te lezen. Ben erg benieuwd naar je verhaal en foto's van je reisje naar het binnenland. Oh ennnn natuurlijk een foto in punjabi of paijama ;).

    Groetjes Alinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Voor mijn opleiding doe ik een onderzoeksstage in Bangladesh. Namens Work for a Better Bangladesh zal ik onderzoek gaan doen naar het fietsverkeer in de Bengaalse hoofdstad, Dhaka. De stage duurt tot eind december/begin januari. Via dit blog zal ik jullie vertellen over mijn avonturen in Bangladesh. Ik zal proberen tweewekelijks een bericht te schrijven (en foto's te uploaden).

Actief sinds 11 Juni 2016
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 6461

Voorgaande reizen:

29 Juli 2016 - 13 Januari 2017

MIJN STAGE IN BANGLADESH!!

Landen bezocht: